Tweetphony

Ondanks eerdere toezeggingen dreigde voor het Metropole Orkest nog steeds een volledige subsidiestop. Hoe overtuig je een overheid in crisistijd dat dit orkest een essentieel onderdeel is van de Nederlandse cultuur en moet blijven bestaan? Door te laten zien dat Nederland vindt dat het orkest moet blijven spelen. Hetgeen letterlijk het thema van de campagne was: Laat het Metropole Orkest spelen! In een 8 uur durend concert, vroegen we mensen het Orkest te laten spelen. Via Twitter. Op de campagnesite kon je een (muzikale) tweet maken. De beste composities werden gearrangeerd en direct gespeeld door het volledige orkest. Het concert werd live gestreamd en een video van elke Tweetphony werd direct teruggestuurd naar de componist. Duizenden componeerden een Tweetphony waarvan er 33 door het orkest zijn uitgevoerd. Alle media in Nederland pakten het verhaal op. Kort na de Tweetphony overrulede de 2e Kamer de staatssecretaris van Cultuur en verleende het Orkest subsidie tot 2017.